T 55
12.09.2015 14:23
Sovětské tanky T-54/55 byly vyvinuty během 40. let jako náhrada za T-34. Tanky T-54 a T-55 jsou si velmi podobné a na první pohled nerozeznatelné. Mnoho T-54 bylo přestavěno na T-55. Tank má velmi nízkou siluetu, díky které je méně zranitelný, síla čelního pancíře je v rozmezí 120 - 200 mm. Bez přípravy se tank může brodit v hloubce 1,4 m (5,5 m s přípravou). Nevýhodou je omezený prostor pro posádku, dále řidič, střelec i velitel sedí v jedné řadě, případný zásah by tak vyřadil většinu posádky.
Tanky T-54/55 byly vyvinuty ve 40. letech jako náhrada za zastarávající T-34. Vývoj začal v Charkovské konstrukční kanceláři O. O. Morozova v roce 1943, kdy začalypráce na vylepšené verzi T-34m. Úsporou hmotnosti, lepším motorem a dalšími změnami mohli konstruktéři na nový podvozek instalovat silnější pancíř. Nový tank byl označen T-44. První tanky T-54 byly vyrobeny v roce 1945 a v roce 1947 nahradily ve výrobě nástupce tanků T-34, kterým byl typ T-44. Ten však stále používal věž tanku T-34/85, do které nebylo možné instalovat nový silnější kanón, který by podstatně překonával německý 88 mm kanón tanku Tiger nebo dlouhý 75 mm kanón tanku Panther. Série prototypů vedla k výrobě tanku T-54 se 100 mm kanónem D-10, stejným jakým byly vyzbrojeny samohybná děla SU-100.
V roce 1947 se začala sériová výroba ve fabrice Uralvagonzavod (UHT) v Nižním Tagilu. Od roku 1948 v Charkovském závodě na výrobu lokomotiv V. O. Malyševa. Od roku 1951 začala modernizace i tohoto nového typu. Byl instalován lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu. V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi. V SSSR bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů a licenčně se tank vyráběl i v Československu, Polsku, v Číně jako typ 59. Mnoho strojů bylo exportováno do zahraničí.
V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“.
Později z něj byl vyvinut model T-62 či BTR-T.
V roce 1947 se začala sériová výroba ve fabrice Uralvagonzavod (UHT) v Nižním Tagilu. Od roku 1948 v Charkovském závodě na výrobu lokomotiv V. O. Malyševa. Od roku 1951 začala modernizace i tohoto nového typu. Byl instalován lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu. V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi. V SSSR bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů a licenčně se tank vyráběl i v Československu, Polsku, v Číně jako typ 59. Mnoho strojů bylo exportováno do zahraničí.
V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“.
Později z něj byl vyvinut model T-62 či BTR-T.
Výrobce
ChPZ, UVZ (SSSR),
Bumar-Łabędy (Pol.),
ZTS Martin (Československo)
Návrh 1945
Bumar-Łabędy (Pol.),
ZTS Martin (Československo)
Návrh 1945
Období výroby
1946–81 (SSSR)
1956–79 (Pol.)
1957–83 (Československo)
Vyrobeno kusů cca 86 000–100 000+
Ve službě 1946-dosud
1957–83 (Československo)
Vyrobeno kusů cca 86 000–100 000+
Ve službě 1946-dosud
Základní charakteristika
Posádka 4
Délka 6,46 m
Šířka 3,27 m
Výška 2,4 m
Hmotnost 36,6 t
Šířka 3,27 m
Výška 2,4 m
Hmotnost 36,6 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 203 mm
Hlavní zbraň 100mm kanón
Hlavní zbraň 100mm kanón
Sekundární zbraně
1x 7,62 mm kulomet SGMT v ose kanonu (T-54 v korbě), 1x 12,7 mm Kulomet DŠK
Pohon a pohyb
Pohon Model V-55(V-54), vodou chlazený dieselový 12válec, 38,88l
581 hp (433 kW)
Odpružení torzní tyče
Max. rychlost 48 km/h
Poměr výkon/hmotnost 14 hp/tunu
Dojezd 400/500 km, 600 km s přídavnými nádržemi
581 hp (433 kW)
Odpružení torzní tyče
Max. rychlost 48 km/h
Poměr výkon/hmotnost 14 hp/tunu
Dojezd 400/500 km, 600 km s přídavnými nádržemi