Jagdpanzer IV.

(Sd.Kfz. 162) byl německý těžký stíhač tanků, který vznikl na podvozku německého tanku PzKpfw IV. Stroj byl vyvinut v průběhu roku 1943 a jeho různé varianty byly vyráběny od ledna 1944 do března 1945. Síla pancéřování nástavby činila 30–60 mm a pro zvýšení odolnosti byly stíhače vybaveny ještě představnými pancéřovými pláty. Kabina byla zastřešena, posádku tvořili čtyři muži. V ní byl instalován kanón PaK 39 L/48 ráže 75 mm. Kulometná výzbroj ovšem u prvních strojů chyběla. Proto se osádky chránily pouze osobními kulomety a samopaly, kterými se dalo střílet průzory v pancíři. Stroj byl vyráběn v několika verzích, postupně byl instalován silnější kanón PaK 42 L/70 ráže 75 mm s delší hlavní. Čelní pancíř byl zesílen až na 80 mm.

Jagdpanzery se používaly zejména v bojích na východní frontě, kde se staly obávanými protivníky sovětských tanků. Celkem bylo vyrobeno 2000 stíhačů tanků.

 

Období výroby  

 1943–1945
Vyrobeno kusů    přibližně 2 000
Ve službě    1943–1945

Základní charakteristika

Posádka    4

Délka    6,85 m
Šířka    3,17 m
Výška    1,85 m
Hmotnost    24 tun

Pancéřování a výzbroj

Pancéřování    10–80 mm
Hlavní zbraň    PaK 39L/48, později PaK 42 L/70 ráže 75 mm

Sekundární zbraně 

MG 34, 600 nábojů

Pohon a pohyb

Pohon    Maybach HL 120 TRM
300 hp (224 kW)
Odpružení    listové pružiny
Max. rychlost    40 km/h na silnici
Poměr výkon/hmotnost    12,5 hp/t
Dojezd    210 km